De’Longhi Magnifica Evo ECAM290.21.B

• NOV 2023

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de De’Longhi Magnifica Evo ECAM290.21.B op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Mark 23-03-2023

Mooie en eenvoudige machine die lekkere koffie maakt.

Als vervanging voor onze oude Saeco XSmall zochten wij wederom een compacte volautomaat zonder al te veel poespas en opties die we toch niet gaan gebruiken. Na uitgebreid vergelijkend onderzoek en het lezen van veel reviews kwam de De'Longhi ECAM290.21.B als keuze uit de bus. Naast eenvoud moest de machine ook een fatsoenlijk water en bonen-reservoir hebben, een uitneembare zetgroep, en naar voren toe uitneembare lekbak/restbak en water-reservoir.
Pluspunten zijn de bedieningsknopjes bovenop de unit. Hierdoor blijven ze vrij van condens en spettertjes. De uitstroomopening is soepel in hoogte verstelbaar voor verschillende kopjes. Het roostertje en het stoompijpje zijn van RVS en eenvoudig te reinigen.
Met wat kleine moeite zijn voorkeursinstellingen (volume/sterkte e.d.) in te programmeren. Hiervoor is wel het instructieboekje nodig want er moeten knoppen gebruikt worden die normaal een andere functie hebben. Met het boekje in de hand is dat echter geen probleem. De machine is redelijk stil maar niet enorm snel. De functie om een dubbele espresso in één keer te kunnen zetten is handig. De bonen in het reservoir blijven soms een beetje hangen in de hoekjes. De flauwe hellingshoek van de bodem zal hier wel de oorzaak van zijn. Met de basis-instellingen kregen we al direct een kopje koffie en/of espresso voorgeschoteld dat onovertroffen was. De koffie is ook voldoende warm waarbij gezegd moet worden dat wij altijd al de kopjes even voorverwarmen met wat kokend water uit de quooker. Op de machine zit ook een voorspoel-functie met heet water maar dat duurt enorm lang en is weinig effectief. De beide reservoirs zijn voldoende groot om niet al te vaak te hoeven bijvullen. Het water-reservoir kan ook voorzien worden van een water-filter maar dat is in Nederland redelijk overbodig en daardoor erg duur i.v.m. de korte levensduur. De waterhardheid kan overigens ingesteld worden zodat de ontkalkings-cyclus daarop afgestemd wordt. Tot op heden hebben we geen interne melkopschuimer gemist. Alles gaat perfect met het stoompijpje en dat is veel eenvoudiger te reinigen en hygiënisch te houden. Al met al een zeer positieve kennismaking met dit type machine. De levensduur zal nog moeten blijken maar de algemene indruk van de bouwkwaliteit is goed. De score is een welverdiende 8. Als de betrouwbaarheid waargemaakt gaat worden zou dat zomaar op kunnen lopen naar een 9. Dat puntje moet dus nog verdiend worden.

Pluspunten

• Prima koffie
  • Eenvoudige bediening
  • Gemakkelijk schoon te maken delen
  • Uitneembare zetgroep
  • Voldoende grote reservoirs voor bonen/water

Minpunten

• Bonen zakken wat moeizaam naar beneden.